Pigen fra Månehøjen

- læs et interview med forfatteren (Lene Krog) og se anmeldelsen af bogen.

Mange tak til Lene Krog for bogen!
Om bogen:
Pigen fra Månehøjen overraskede mig virkelig positivt... Jeg vidste ikke, at jeg ville synes så godt om den.

Handling:
Aia vågner op, helt forvirret, blandt fremmede mennesker. Hun kan ikke huske noget... Bortset fra at hun blev myrdet nær en sø i skoven. Nu forsøger hun at finde ud af, hvem hun er, og hvad hun har gjort, siden det endte så galt.
Merian lever derimod et ret almindeligt liv, men da hun beslutter sig for ikke at tage hjem i sommerferien, drejer hendes liv i en helt ny retning. Hun møder Aia, og de beslutter sig for sammen at sætte kurs mod Merians hjemby. Men jo tættere de kommer, jo mere føler Aia, at fortiden også begynder at nærme sig... Hun kan bare ikke beslutte sig for, om det er godt eller skidt.

Min mening:
Personerne i bogen er meget virkelige, og det er så fedt! De udvikler sig gennem bogen, ganske langsomt, men på den rigtige måde.
De har alle et formål med deres handlinger. Der er ikke rigtig nogle, der bare er der for at være der. Ikke nogle der siger "let's do it" uden grund.
Den ene hovedperson har en større rolle end den anden, men jeg kan godt se hvorfor, så det er egentlig fint.
Slutningen overraskede mig (Come on Lene, det er tarveligt med cliffhangere!), og jeg vil virkelig, virkelig, virkelig glæde mig til toeren!
Long story short så anbefaler jeg denne bog varmt til jer alle! Jeg var især imponeret over den gennemførte handling og de troværdige personer.

Interview med forfatteren:

1.       Beskrivelse af Pigen fra Månehøjen - på kun tre ord:
Magisk. Dramatisk. Hjertebarn.

2.       Hvilken bog ville du anbefale til dine hovedpersoner?
Åh, det ved jeg ikke. Hvad anbefaler man til fiktive personer i en anden verden? Måske noget Shakespeare. The Taming of the Shrew til Merian og nogle sonetter til Aia.

3.       Har du overført en af dine egne vaner til en af dine karakterer – og hvilke?
 Ikke sådan decideret vaner, men måske oplevelser og egenskaber. Fx hader Aia at ride, og hun er virkelig dårlig til, ja, hun falder tilmed af en hest. Mit styrt fra en hest var knap så dramatisk, men skyldtes at hesten blev skræmt, ganske ligesom i bogen. Dog så jeg i min fantasi, hvor grueligt galt, det kunne være gået og priste mig lykkelig for min overlevelse (var overhovedet ikke tæt på at dø, men fik et meget stort blåt mærke på ballen). Men ellers er der visse karaktertræk, som kommer fra mig selv. Fx kan jeg godt være ret skeptisk over for fremmede – ligesom Leander er. Som Joss Whedon (ham med Buffy) engang også sagde, så kommer mine karakterers egenskaber enten fra mig selv, eller også er det nogle, jeg ville ønske, jeg havde.

4.       Hvad drikker man som forfatter – te, kaffe, sodavand, noget fjerde?
Uh, altså, jeg elsker jo kaffe. Jeg har drukket kaffe, siden jeg var noget med fem år eller sådan noget. Dengang var det godt nok med alt for meget sukker og mælk. Nu er det bare med mælk. Men ellers er jeg også til den lejlighedsvise kop te. Altid English Breakfast. Men jeg har det nok mest med at drikke kaffe, når jeg skriver. Jeg hørte engang, at man bør skrive, når man er sådan lidt små tipsy og så redigere ædru. Men jeg kan ikke finde ud af at drikke alkohol, når jeg er alene i min skriveboble. Jeg er heller ikke sådan en, der sidder til langt ud på natten og skriver. Der er jeg hamrende uproduktiv og bliver alt for optaget af at glo på videoer på YouTube, der efter sigende beviser tidsrejser, hvis jeg da ikke allerede ligger i min seng og sover sødeligt. Jeg er mere produktiv om morgenen, sådan fra en 7-8 stykker, hvor hele verden så småt er ved at vågne. Og der er kaffe perfekt.

5.       Hvorfra kommer personernes navne?
I fantasybøger kan der godt sommetider forekomme nogle ret mærkelige navne. Det er fantasy – man kan selv finde på navnene, hvis man vil. Det har jeg dog ikke gjort, og jeg vil også gerne have, at man skal kunne udtale navnene i min bog. Jeg kan godt lide at give mine karakterer gamle nordiske navne, navne fra skandinaviske folkesagn og myter, og navne, der stammer fra naturen. Fx Merian. Aia kommer dog fra en helt anden kant. Da jeg begyndte at skrive Pigen fra Månehøjen i sin tid, gjorde jeg det nemlig på engelsk. Og der var grunden til Aias navn, hendes svar til spørgsmålet om, hvad hun hed. Hun kunne nemlig ikke huske det og sagde: ”I, ah …?” Det lod sig ikke rigtigt oversætte, men hun blev ved med at hedde Aia i den danske udgave, og navnet fik en anden oprindelse.

6. Hvor mange bøger kommer der i serien?
Egentlig er der kun planlagt to bøger i serien. Men man kan jo aldrig vide, hvad der sker. Om karaktererne kræver at leve videre i en treer. Vi får se:)

7. Hvornår regner du med, bog to udkommer?